Followers

Wednesday, 1 April 2009

01 April 2009


Pagi yang hening. Aku bangun dari tidur untuk solat Subuh. Lantas...mata aku terpandang pada kalender yang tergantung di dinding bilik..Hari ini 01 April 2009... Aku memandang pula jendela dan melihat anak jiran bersiap untuk ke sekolah...Teringat aKu di waktu zaman persekolahan... indah sekali... Setiap pagi ibu akan kejut dan aku pun bersiap sedia untuk ke sekolah... Ayah yang akan menghantar ku... Itu semua nya kenangan indah yang tak akan dilupakan...

Kini....umur aku sudah menjangkau 22 tahun.. Sudah besar rupenye aku...hehe.... Terasa sekejap sahaja masa berlalu...


*****************************

Pintu bilik diketuk ibu. Ibu fikir aku belum bangun lagi.. Lantas, aku melaungkan suara pada ibu untuk memberi isyarat yang aku sudah bangun sebenarnya.. Jadi...aku pun turun dari katil dan membuka pintu... Ibu tanye pada ku sudah solat ke belum...

"Angah,dah semayang lum?"

"Nak semayang la ni..."

Lalu...aku pun ke bilik air untuk mengambil wudhu'... Kemudian, aku kembali ke bilik tidur aku untuk mengerjakan solat subuh... Usai itu, aku keluar dari bilik dan melihat ayah serta abang aku sudah siap untuk ke kerja...

Setiap pagi ayah akan siap dahulu kerna dia tidak mahu lewat sampai ke perkarangan sekolah.. Katanya nanti kalau lambat traffic jam... huhu... Sebelum lupe...ayah ku adalah seorang guru matematik dan sains di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Port Dickson...

Ibu menjalankan kewajipannya sebagai seorang isteri pergi bersalam dan melambai ayah ke kerja... Aku juga turut salam ayah...

Kemudian, kul 7.30pagi abang aku pula yang akan bertolak ke tempat kerjanya.. Abang aku pula seorang Pegawai di Public Bank...

Dan kini.....tinggal lah aku bersama ibu ku... Seketika nanti tepat jam 8.30 pagi ibu pula yang akan ke tempat kerja.. Ibu pula bekerja sebagai Kerani Akauntan... Semua ada tanggungjawab masing2.... Tetapi berlainan pula hari ini... Hari ini aku disuruh mengikut ibu ke pejabat kerna menguruskan urusan aku... Aku ingin print resume disebabkan ink printer aku dah abis... Belum ade mase untuk membelinya...hehe

Lantas.......Aku pun ke bilik mandi dan mandi sepuasnya... Fuuuhhhh......sejuknyer......Tapi aku rasa segar sekali bile selesai mandi...Aku menuju ke bilik aku dan membuka almari pakaian untuk mencari baju yang ingin dipakai..

"Dan itu....HA!Yang tu lah...."kataku dalam hati.Aku ambil baju warna hitam belang kuning itu.. Aku menyarungkannya ke badan aku...Usai dari itu, aku sudah siap dahulu... Sementara menunggu ibu, aku breakfast sambil menonton televisyen....hehe....

Kemudian, ibu keluar dari bilik dan kami pun sama2 ke tempat kerja ibu...




***************************
Sampai saja di sana, aku mengeluarkan laptop dan membukanya untuk mendapatkan dokumen resume.... Aku 'copy' kan nya ke dalam pen drive... Lepas tu aku ke tempat asisstant. Lalu, aku meminta kebenaran untuk print resume... Nasib aku baik... Akak tu tak banyak cakap pun.. Terus print... Siap wat 2 salinan lagi.... Bila dah siap aku ucapkan terima kasih kepadanya...
Sementara menunggu jam 12.30 tengah hari...aku melayari Internet bagi mengisi masa lapang aku...Sempat juga aku update blog aku ni....hehe......(Sambil menyelam minum air....Blurppp...Blurppp....Tertelan air daa...huhu..)

Jarum jam tepat ke angka 12.30 tengah hari.... Aku bersiap sedia untuk pulang ke rumah bersama ibu... Sebelum itu, ibu singgah dahulu di kedai mamak untuk mengambil makanan yang telah dipesan untuk makanan tengah hari....

Tepat kul 1.00 aku sampai di perkarangan rumah.... Huuuhhhh.....panas betul cuaca di luar hari ni... Aku mengeluh dalam hati... lantas, aku membuka air cond untuk menyejukkan ruang rumah ku...Setelah itu, aku menyiapkan juadah makanan tengah hari yang dibeli ibu tadi.. Kemudian, aku makan kerna perut ku sudah lapar.....

Lepas saja makan, aku ke bilik untuk menunaikan solat zuhor...

Usai itu, adik aku menelefon ibu menyuruh mengambilnya pulang dari asrama di Rembau... Ibu mengajak aku untuk menemaninya ke sana.. Aku pun turuti saja....
Kami mengambil masa lebih kurang 45minit untuk ke Sekolah adik di Rembau...Sampai saja di sana aku terus menelefon adik supaya cepat turun ke kereta....

Dan.....kereta Gen 2 meluncur laju membelah jalan pulang semula ke rumah aku di Port Dickson. Dalam perjalanan balik, ibu memberhentikan kereta di tepi jalan kerna nampak kedai buah... Cuaca panans begini memang sedap makan buah-buahan... Lagi kalau buah itu buah tembikai ker, jambu air ker... Pergh....sedap beb....terliur tekak aku kejap...

Jam 3.45 petang, kami selamat sampai di hadapan rumah... Ibu ingin kembali ke pejabat kerna tidak mahu membazirkan cuti yang ada... Maklumlah keje ngan orang.... Kalau keje sendiri lain cite r....hehe.......Aku dan adik aku masuk ke dalam rumah.... Dan aku........setelah meletakkan barang2 yang dibeli tadi di dapur, aku ke meja pc aku untuk melayari Internet.... Ha!! petang ni la yang telah mengeluarkan idea aku untuk tulis entri tentang kehidupan aku hari ni....

Erm.....10 minit kemudian, jam 4.00 petang ayah pula pulang dari kerja...Dan...aku terus menerus melayari Internet mencari bahan2 ilmiah....hehe...(Tak ler ilmiah sangat pun....sometimes aku bace novel, cari software, and byk r...).

Untuk yang terakhir kali...sebelum aku tutup cerita hari ini aku...aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih pada rakan2 ku yang sudi meluahkan mase untuk menjenguk blog aku yang tak seberapa nih.... Aku amat terharu dengan pa yang korang wat....huhu......

Sekian saje entri aku untuk kali ini.... Lain hari aku wat lain pula yerk......hehe.......
Reaksi kOrang: