Friday, 19 February 2016

Melakar Panorama Indah di Merlimau

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Setelah lama merancang untuk review kawasan di Merlimau, akhirnya dapat jua dilaksanakan bersama Encik Suami a.k.a. Otomen Taro.

LeYa Blog

Merlimau yang terletak di antara pertengahan perjalanan antara Bandaraya Melaka dan Bandar Muar, Johor. Jaraknya adalah kira-kira 23 km dari Bandaraya Melaka dan Muar serta 22 km selatan dari bandar JasinPekan Merlimau telah dikategorikan sebagai Bandar Merlimau berikutan pertumbuhan dan kemudahan yang telah dibangunkan.

Sejarah Merlimau

Merlimau, Terhasil Dari Perbuatan Melimau Keris Dan Mara Rimau
Ramai orang-orang tertanya-tanya tentang asal nama "Merlimau" atau bagaimana Merlimau dapat namanya. Dari tradisi lisan atau cerita-cerita mulut terdapat dua cerita. Seperti yang diperkatakan ada dua kelompok keturunan terbesar di Merlimau iaitu Bugis dan Palembang.
Cerita pertama: Sumber orang-orang Palembang
Dikatakan orang-orang Melayu dahulu sangat pandai bermain senjata istemewanya keris. Mereka adakan latihan bersilat, berpencak atau seni mempertahankan diri setiap hari. Masing-masing mempunyai keris sebagai senjata persendirian yang dibawa ke mana-mana mereka pergi untuk mempertahankan diri dan menentang musuh. Keris ini dijaga dan dipelihara. Cara menjaganya ialah "diusap dan dilimau". Ini bermakna keris mereka mesti diusap dengan kemenyan dan diurut dengan limau. Tradisi merlimau keris ini masih terdapat dikalangan masyarakat Melayu khasnya yang menyimpan keris pusaka. Upacara ini dinamakan "Upacara Merlimau Keris". Setiap malam jumaat keris mereka mesti dilimau. Dalam upacara ini mereka berkumpul di rumah Tok Guru untuk melimau keris. Bila ditanya, "Hendak ke mana?". Mereka menjawab, "Hendak Melimau ", Hendak Melimau dan akhirnya tempat itu dinamakan "MERLIMAU".
Sumber kedua: Cerita Keturunan Bugis
1511 Pembesar Orang Bugis yang berhijrah ke Merlimau ialah Datuk Kaya Makmun. Beliau pada asalnya telah menebas, menebang hutan untuk membuat kawasan kediaman. Waktu itu di pedalaman atau di hulu sungai Merlimau adalah hutan yang tidak pernah diterokai orang. Hutan belantara yang begitu besar dikatakan banyak didiami oleh binatang buas terutama harimau. Harimau banyak sentiasa mengancam pendatang baru ini kerana mereka tinggal di pinggir hutan tebal. Sehubungan dengan itu Datuk Kaya mengarahkan orang-orang mereka membuat pagar menahan serangan atau menahan bahaya harimau. Dalam bahasa dahulu disebut "mara rimau" kita buat pagar, tahan mara rimau, tahan mara rimau" oleh kerana mara rimau ini mengancam hidup , mereka menamakan tempat ini sebagai Mara Rimau, Mara Rimau dan akhirnya menjadi "MERLIMAU".


LeYa Blog

LeYa Blog

Rumah Penghulu Abdul Ghani bin Abdul Majid yang berada di Merlimau ini merupakan antara Rumah Melaka Tertua yang masih berdiri megah dan ia adalah rumah Tradisional Melayu yang tercantik di negara ini. Rumah Penghulu ini mempunyai seni bina yang sangat unik dengan gabungan gaya seni bina Melayu, Cina dan Eropah.Rumah ini pernah didiami oleh seorang ketua masyarakat yang menjawat jawatan sebagai Demang atau Ketua Penghulu iaitu Penghulu Abdul Ghani bin Abdul Majid dan juga anaknya Penghulu Natar bin Abdul Ghani.Segala peralatan perabot di rumah tersebut adalah gaya Eropah seperti meja, almari, kerusi dan katil yang jauh berbeza dengan cara Melayu yang pada kebiasaannya duduk bersila..


LeYa Blog

LeYa Blog

Perigi Portugis ini terletak berhampiran Makam Tun Teja di Kampung Pengkalan Samak. Lokasi Perigi Portugis hanya 5 minit memandu dari pekan Merlimau.

Perigi ini digali oleh tentera Portugis ketika pemerintahan Portugis di Melaka selama 130 tahun. Sultan Mahmud Syah melarikan diri ke Johor selepas kejatuhan Dinasti Melaka. Baginda sering menyerang Portugis supaya mendapatkan semula Melaka. Askar-askar telah ditempatkan di sana untuk melindungi Merlimau dari serangan musuh.

LeYa Blog

LeYa Blog

"Tun Teja Ratna Benggala nama penuhnya, anak perempuan tunggal Bendahara Seri Amar Diraja dari Pahang ketika pemerintahan Sultan Abdul Ghaffur Syah, Sultan Pahang ketiga, sezaman dengan Sultan Mahmud Syah, Sultan Melaka ke 8. Tun Teja dikatakan terlalu elok rupa parasnya dan menjadi sebutan orang-orang yang berdagang di Pahang, namun begitu telah pun ditunangkan dengan Sultan Pahang. Khabar kecantikan Tun Teja hingga ke pengetahuan Sultan Mahmud Syah yang ketika itu telah pun kematian isterinya yang pertama, Tun Kecil. Baginda telah menghantar utusan peminangan ke Pahang namun ditolak oleh Bendahara Seri Amar Diraja berikutan pertunangan Tun Teja dengan Sultan Pahang.
Tun Teja disebut dalam dua hikayat Melayu lama, iaitu Hikayat Hang Tuah yang menyatakan Hang Tuahlah yang memujuk Tun Teja lari tetapi dalam Sejarah Melayu ia dikatakan Hang Nadim.
Tersebut pula kisah Hang Nadim yang merupakan Laksamana Melaka yang telah diutuskan ke India untuk membeli 40 gulung kain namun malangnya kapal beliau telah karam dipukul ribut. Bimbang akan kemurkaan Sultan Mahmud, Hang Nadim telah pergi ke Pahang untuk bertemu dengan Tun Teja. Sesampainya Hang Nadim ke Pahang, baliau telah membuat perhubungan dengan orang-orang istana hinggakan tiada orang curiga lagi akan niatnya. Tun Teja di pujuk rayu dan Hang Nadim menceritakan tentang kebaikan rupa paras Sultan Mahmud dan kegagahan kerajaan Melaka. Tun Teja termakan pujuk dan bersetuju untuk mengikut Hang Nadim pulang ke Melaka.
Hang Nadim merancang akan rancangan untuk melarikan Tun Teja ke Melaka dan perjalanannya memakan masa selama 40 hari. Sesampainya Hang Nadim ke Melaka, beliau telah meniarap dilantai balai istana dengan tangan seakan terikat kebelakang. Melalui kata-kata kiasan, tahulah baginda bahawa Hang Nadim telah berjaya memujuk Tun Teja ke Pahang dan akan dipersembahkan kepada baginda. Tun Teja dikahwini baginda dan dikurniakan seorang puteri, Tengku Amra Dewi.
Tun Teja telah jatuh gering yang berat dan mangkat sewaktu Portugis mula menyerang Melaka yang pada ketika itu Sultan Mahmud Syah dan orang-orang kerajaan Melaka berundur ke Muar, pada tahun 1511. Tun Teja telah dimakamkan di Merlimau, sekitar 24 km daripada bandar Melaka."
LeYa Blog

LeYa Blog

Sudah tentu anda penat berjalan di kawasan sekitar Merlimau kan? Di sini juga terdapat penginapan yang menarik untuk diinap oleh sesiapa sahaja yang berkunjung ke sini. 

Bagi yang ingin menginap di kawasan Bandar Merlimau, anda boleh terus pergi ke Merlimau Inn dan bersedia membuat tempahan bilik di situ. Berkonsepkan kayu, ia amat sesuai dengan kawasan persekitaran Merlimau yang menyimpan 1001 kisah sejarah.

LeYa Blog

Ingin menginap dengan suasana kampung halaman? Idham Mutiara Resort yang terletak di Serkam menyajikan pemandangan yang indah di tepi pantai dan ia juga berkonsepkan suasana kampung halaman. Memang seronok berkunjung ke tempat-tempat bersejarah di negara kita ini. Selain dapat menambahkan pengetahuan, kita juga dapat menikmati keindahan ciptaan Tuhan yang sangat indah sekali.

LeYa Blog

LeYa Blog

Penat di siang hari berjalan melawat tapak sejarah yang berada di Merlimau, kita sajikan pula perut kita dengan Ikan Bakar di Umbai. Lokasi Ikan Bakar Parameswara, Umbai memang terkenal sejak dulu lagi. Ramai pengunjung dari dalam dan luar Melaka akan datang ke sini untuk menikmati juadah makan malam bersama keluarga. 

LeYa Blog

LeYa dan Otomen seringkali mencipta ruang untuk menambaik nilai estetika dalam setiap penulisan di blog. Semoga dengan perkongsian dari LeYa, amat berguna buat anda yang sedang mencari tempat menarik untuk dilawati. 
LeYa Blog

Sumber Sejarah: Wikipedia dan Google

Photographer: En Suami a.k.a. Otomen Taro
Editing: LeYa

Thursday, 18 February 2016

Fenomena Gol Cantik Faiz Subri

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seluruh Negara digemparkan dengan pemain skuad Pulau Pinang, Mohd Faiz Subri yang mengambil sepakan percuma dan telah melencong secara unik, kemudian terus menerjah masuk ke pintu gol pihak lawan dalam perlawanan menentang Pahang pada malam tadi.
LeYa Blog

LeYa Blog

“Sepakan yang disertakan dengan lencongan itu selalu dibanggakan oleh pemain terkenal dunia, Roberto Carlos di mana setiap kali beliau mengambil sepakan percuma akan kelihatan seperti ingin menuju ke satu penjuru lain sebelum pergi ke arah lain.” Kata portal sukan eurosport.co.uk.
LeYa Blog

Gol Faiz Subri dikatakan mendapat liputan menarik dari portal-portal seluruh dunia.
Sumber Bersama: Mr. Google



Jana Pendapatan Dengan Emas

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seringkali kita membaca emas adalah salah satu faktor yang digunakan untuk menjana pendapatan dengan mudah dan lumayan. Namun, adakah kita tahu cara terbaik untuk buat duit dengan emas.

Sembang-sembang di kedai kopi berkenaan emas. Terus tertarik untuk memilikinya. Tetapi tidak tahu caranya. Emas memang memberi pulangan yang baik untuk jangka masa panjang. Namun, tidak kurang juga yang mengambil kesempatan dengan menjalankan aktiviti SCAM dengan pelaburan emas.

LeYa Blog

Nak melabur emas???
Emas jenis apakah yang paling sesuai dan terbaik???
Sudah terlalu banyak pandangan yang kadangkala agak mengelirukan. Di sini, LeYa akan cuba berkongsi sedikit pemahaman secara umum mengenai pelaburan emas yang terbaik yang boleh anda jana pendapatan dengan emas.

LeYa mengharapkan perkongsian ini mampu memberi sedikit penjelasan tentang jana pendapatan dengan emas.

1. Emas fizikal atau bukan fizikal?

Sekiranya korang suka dengan emas fizikal dan tiada masalah untuk menyimpannya, LeYa sarankan untuk anda beli syiling emas dengan gold bar. Diingatkan, Jangan Beli barang kemas untuk pelaburan. Namun, jika berlaku masalah untuk menyimpan dan takut dirompak, LeYa sarankan pula simpanan dengan buka akaun gold saving. Kini, sangat banyak institusi bank yang menawarkan simpanan emas. 

Syiling emas dan gold bar pula korang boleh beli dengan Maybank, Kedai emas atau syarikat pelaburan emas seperti Zenith Gold. Kaedah nak beli pula. Korang perlu perhatikan perbezaan spread harga emas. Cari tempat yang tawarkan spread yang rendah supaya korang boleh maksimakan keuntungan. 

2. Takut nak simpan emas fizikal?

Rasa takut untuk simpan emas secara fizikal?
Kalau korang rasa takut, seperti yang LeYa sarankan tadi, buka akaun simpanan emas korang dengan Bank. Dah sangat banyak bank yang tawar akaun simpanan emas ini. Cuma, sebagai pengguna, cuba kita kaji sedikit isu halal haramnya sebab pelaburan emas yang virtual agak rumit untuk diperjelaskan.

LeYa Blog

Emas telah dianggap sebagai mata wang, komoditi dan pelaburan sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Sama ada dalam mengejar kecantikan serta nilai, harga terus melambung tinggi di pasaran.Terdapat spekulasi di kalangan pelabur mengenai berapa tinggi harga emas akan meningkat dalam pasaran? Walaupun tiada siapa yang tahu, terdapat pendapat yang kuat menyatakan harga emas akan melambung tinggi di pasaran. Bank pusat mengekalkan Wang Kertas dan Emas sebagai simpanan. Menurut Majlis Emas Dunia buat kali pertama dalam satu dekad, Bank Negara mula membeli lebih banyak emas daripada jumlah yang mereka jual. Apabila Bank Negara mula bergerak jauh daripada mata wang kertas dan mengumpul lebih banyak emas, ia telah meningkatkan permintaan untuk logam berharga di pasaran emas antarabangsa, menyebabkan harga emas yang lebih tinggi. Permintaan dunia untuk emas, barang kemas dan tujuan industri memberi kesan kepada harga logam berharga. Setiap tahun kira-kira 78% daripada yang baru dilombong atau dikitar semula barang kemas emas, manakala 12% daripada permintaan untuk kegunaan perubatan dan industri. Dengan pendapatan yang semakin meningkat, ia menarik lebih ramai orang untuk memiliki emas fizikal. Dunia telah melihat peningkatan yang ketara dalam permintaan dan kenaikan harga emas di pasaran.

LeYa Blog

PELUANG MELIBATKAN DIRI DALAM 
PROGRAM SIMPANAN EMAS ZENITH GOLD BERTARAF GLOBAL

ZENITH GOLD KONSEP ETA YANG PERTAMA DI SPOT GOLD INDEKS DUNIA INI PASIF INCOME, AKTIF INCOME NANTI KITA CITER LAIN !
MODAL SERENDAH RM380...
TAK PERLU MAINTAIN ! 
TAK PERLU MAINTAIN !
SISTEM COMPOUNDING 0.5%-2% DAILY
TIADA HAD LIMIT PAKEJ, NAK OPEN ACC 10JUTA USD PUN BOLEH

kalau serius nk ubah lifestyle ke 360 degress
zenith gold pilihan yg tepat

zenith gold is 100% Genuine business, tak perlu MAINTAIN !!
Only a person with +ve thinking will successful in watever they do in their life..
ZENITHGOLDS mengamalkan formula & menawarkan 
"DAILY COMPOUND INTEREST/DIVIDEN".

Formula atau sistem ini yang menyebabkan simpanan kita terpaksa berganda setiap hari.

 Zenith Gold Investment, LeYa Blog

Siapa nak jana income pasif??
Modal RM 380++
Tak payah susah2 cari orang
Tunggu hasil selama 400hari
Dapat keuntungan dari modal yang dikeluarkan
Dapat Duit & Emas
PM kite sembang2 pasal ZenithGold
WHATSAPP/TELEGRAM : 017-6321680

Friday, 12 February 2016

Promosi Set Couple DeXandra Perfumes

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

LeYa Blog

Masih tercari-cari hadiah yang teristimewa buat insan tersayang?

Di sini LeYa ingin kongsikan satu promosi di mana anda boleh memiliki perfume jenama DeXandra sekali dua pad harga RM60 sebotol. 

WoW! Menarik kan. Macam best je... Kalau sebelum ni harga sebotol perfume DeXandra ni RM65. Tapi beli dua boleh dapat RM60. 

Dengan hanya RM120 anda kini sudah memiliki set couple haruman wangian kekal lama dari DeXandra Perfume.

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

Untuk maklumat lanjut anda boleh layari laman Facebook LeSaZa Boutique & Cafe atau anda boleh Whatsapp/Telegram/SMS ke 017-6321680

Thursday, 11 February 2016

Koleksi Elrose Dress di LeSaZa Boutique

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

WoW! Marvelous dan cantik-cantik sangat koleksi Elrose Dress ni. LeYa dah pun jatuh hati dengan rekaan Elrose Dress ni. Koleksi ini boleh didapati melalui LeSaZa Boutique & Cafe.
LeYa Blog
Apa yang LeYa suka mengenai Elrose Dress ini ialah konsep tutup aurat sambil boleh berfesyen mengikut peredaran masa kini. Kesemua koleksi yang ditawarkan sangat mudah dipakai dan selesa kerana jenis fabrik kainnya adalah Chiffon / Jasquard Spandex.

LeYa Blog

LeYa Blog

Elrose Dress juga menampilkan rekaan yang moden sesuai dengan peredaran zaman disamping masih mengekalkan syariat Islam sebagai Muslimah di dalam penggayaan fesyen seharian. Terdapat banyak lagi koleksi yang menarik yang boleh didapati melalui FacebookLeSaZaBoutique. Memang boleh berpinar mata untuk memilih koleksi yang menarik.

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa Blog

LeYa pasti kini anda semua mempunyai banyak pilihan koleksi muslimah untuk dibuat pilihan. Senang-senangkanlah diri untuk melihat apa yang dijual di LeSaZa Boutique & Cafe.

*********************************************************************************
Untuk maklumat lanjut, hubungi secara SMS, Whatsapp, Telegram ke 017-6321680
📲
Harga: RM 60 SM / RM 65 SS
Fabric : Chiffon / Jasquard Spandex
Measurement :
Length : 54"
Shoulder : 14.5"
Sleeve length : 23"
Bust : 38"
Waist : 35"
Hips : 38"
Borong RM 45 (untuk 6 helai ke atas)
Postage asing