Wednesday, 15 February 2017

16 Langkah Jejak Perbelanjaan Anda

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sangatlah mudah jika kita tahu menguruskan hal ehwal kewangan kita yang telah dilakukan. Lebih-lebih lagi yang sudah berkeluarga. Kebanyakan masa kini sumber pendapatan berkeluarga datangnya daripada suami dan isteri.  Jika salah seorang daripada pasangan ada yang boros, ia menjadi sangat sukar untuk merancang perbelanjaan keluarga. 

Jadi, oleh sebab itu mempunyai perancangan adalah sangat penting untuk mengukuhkan kewangan jangka masa panjang. Di bawah ini disertakan 16 langkah yang mungkin boleh membantu anda untuk membuat perancangan kewangan dengan lebih baik.


Sebelum kita jejak segala perbelanjaan kita, jom kita lihat dulu apa kesilapan atau kesalahan yang sering dilakukan semasa menguruskan wang.

1) Belanja Ikut Nafsu
Ramai yang selalu lakukan perkara ini. Dapat gaji setiap bulan. Tengok sesuatu yang diminati terus nak membeli tanpa fikir ia keperluan penting atau tidak. Sudahnya, tengah-tengah bulan pening kepala. Wang tak cukup. Mulalah menyalahkan orang lain. 

Cuba elakkan ye semua. Berbelanja ikut nafsu ni. Kalau dah ada duit lebih, baru lah boleh nak berbelanja.

2) Malas 
Kenapa duit kita sering tak cukup? Kalau nak tahu sebabnya yang utama adalah M.A.L.A.S. Kita malas untuk merancang kewangan kita. Bila dah malas, sebab tu tengah-tengah bulan duit dah habis. 

Cuba spend sikit masa untuk mencari ilmu-ilmu perancangan kewangan yang baik untuk masa depan kita. 

Ini antara 2 perkara yang utama LeYa bagitahu. Cukup lah 2 benda penting ni. Meh kita terus move on ke langkah untuk menguruskan atau menjejak kewangan kita dengan lebih baik lagi.



Nak tambah pendapatan??

Jom sertai LeYa dan team dalam perniagaan #ProjekSTG

Hubungi LeYa 017-6321680
Reaksi kOrang:

2 beri komen di sini:

Sally Samsaiman said...

nice tips! dah klik dah :D

Jun Zie said...

dgn ekonomi skrg yg xmneentu ni, kena bijak rncg blnja kewangan. Utamakan kperluan dr khendak =) tiada disiplin dlm mrncg kewangan, kita sdiri yg rugi