Selasa, 16 Jun 2009

Lawak Bahasa


Mula memikirkan entri yg ingin ditulis. Masih tidak tahu nak tulis ape.. tengah pikir2 tuh gi la jln2 kat website cerita2 lawak.. biLe bace ade la jugak yg tergelak..hahaha... Dlm pada itu la, otak aku mula ligat memikirkan untuk post entry tentang salah satu lawak tersebut. Aku teliti lawak mane yg best..huhu..(ntah la..aku tak tau sebenarnyer..)

Aku pun amik je la yg mane aku suke. And then aku letak kan la dlm page aku nih... Aku tak rase r yg nih best..Tapi ntah kenapa aKu boleh amik lawak yg nih... Aku layan jer... Janji aKu rase best r kot...huhu...


No hard feeling lets have fun..

Never translate IT terms to the Malay Language

English for math and science. Because globally people use the language as information and/or technology language at this moment. How dangerous it is if we were to use these words in Bahasa, especially in schools. See example below:

hardware = barangkeras
software = baranglembut
joystick = batang gembira
plug and play = cucuk dan main
port = lubang
server = pelayan
client = pelanggan

Try to translate this:

ENGLISH:
"That server gives a plug and play service to the clients using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client."

BAHASA:
"Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk dan main dengan menggunakan batang gembira jenis keras atau lembut. Batang gembira itu dimasukkan ke dalam lubang pelanggan."

Now You Know.... How terrible is it!!!!!

Mesti korang dah abis bace lawak yang aKu post kan tu.... Erm...ape yg aku nak ckp nih.. Aku nak promote la web blog kawan aku yg bAru direkanya... Kalau korang nak tgk web tersebut ngan lebih lanjut gi ke page nih ek: http://www.nokotta.net/

To nokotta @ bOy:
"aKu dah promote kan web blog ko ni...kalu dah ramai member ti jgn r sombong + bongkak ngan aKu plak..hahaha...huhuhu...main2 jer r..xder mknenyer sumer tuh.."

2 ulasan:

  1. heheheeheh....tergelak besar membaca

    "Batang gembira itu dimasukkan ke dalam lubang pelanggan."

    ...

    BalasPadam
  2. ahakz!!!ni bukan lawak bahase ni..ni lawak lucuh..haha

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com