Selasa, 7 Mac 2017

Thomas Bruins Mengekalkan Kejuaraan di Powerman Asia Duathlon Malaysia 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Putrajaya (05 Mac 2017) - Siri Kejohanan Powerman Asia Duathlon terbesar dunia kembali lagi pada hujung minggu dengan penyertaan seramai 3,500 orang yang telah mendaftar diri untuk menyertainya.

Powerman adalah satu platform di mana para peserta diuji untuk meningkatkan pencapaian dan penguasaan dalam dua bidang sukan iaitu berlari dan menunggang basikal (Run-Bike-Run) secara serentak. 


Malaysia telah diwakili oleh jaguh, Jason Loh bagi kategori elit manakala atlet kebangsaan, Mohd Sabki Ariffin akan bertanding di kategori individual short. Menyedari jumlah peserta yang sangat luar biasa hebat pada kali ini, pihak penganjur terpaksa menutup awal sesi pendaftaran. Ini bertujuan menjamin keselamatan dan keselesaan para peserta semasa berlumba merebut gelaran juara Asia pada tahun ini. 


Para peserta bersemangat ingin memulakan langkah pertama mereka untuk merebut gelaran juara Asia kali ini. 


Thomas Bruins dari Belanda telah menjuarai Powerman Asia Duathlon Malaysia 2017 dengan catatan masa 02:33:57 dalam menamatkan perlumbaan beliau bagi kategori elit lelaki pada hari itu. Diikuti pula, Annamaria Eberhardt-Halas dari Hungary dengan catatan masa 02:52:05 menjadi juara bagi kategori elit perempuan. Ini merupakan kemenangan ketiga Bruins dalam siri Powerman tahun ini setelah mendapat gelaran di Powerman Thailand (sulung) dan Powerman Indonesia.

 
Bagi kategori podium lelaki, juara telah diraih oleh Matt Smith dari Australia dan Emmanuel Commendador dari Filipina. Manakala bagi kategori perempuan pula dimenangi oleh Monica Torres dari Filipina dan Alexandra McDougall dari Australia. 

 

  
Jason Loh telah membuat pendaratan kelima dalam kategori elit secara keseluruhan, namun beliau memperoleh naib juara dalam Kejohanan ASTC Powerman Middle Distance Duathlon Asia kategori lelaki dengan masa keseluruhan 02:52:19. 




Perlumbaan yang membabitkan disiplin larian 10km, berbasikal (60km) dan larian sekali lagi 10km ini memberikan ruang kepada atlet Asia untuk mempamerkan kemahiran mereka di peringkat antarabangsa. 


Dengan tambahan untuk kategori Powerkids yang berlangsung pada semalamnya iaitu pada 04 Mac 2017 telah menyaksikan juga kehebatan anak-anak kecil beraksi untuk merebut kejuaraan. "Ini membuktikan bahawa minat terhadap sukan ini akan terus melonjak dari semasa ke semasa", kata John Raadschelders, Presiden Persatuan Powerman Antarabangsa.
Seramai lebih 200 kanak-kanak berusia dari 5 hingga 12 tahun telah mengambil bahagian di Powerkids sulung mereka. Program ini yang dimulakan oleh pihak penganjur, E-Plus Global Sdn Bhd adalah bertujuan memupuk dan membangunkan lebih ramai atlet dalam pelbagai bidang sukan di negara ini.
 
Kategori Lelaki 11 - 14 tahun

 
Kategori Perempuan 11 - 14 tahun

 
Kategori Perempuan 8 - 10 tahun

 
Kategori Lelaki 5 - 7 tahun

Powerman Asia Duathlon Championship ini akan terus melonjak naik dari semasa ke semasa dengan pertumbuhan pesat bangsa yang kompetitif untuk lebih bersedia dan bersaing dalam arena sukan negara dan antarabangsa. Budaya gaya hidup sihat juga akan berterusan seiring dengan para peserta membuat persediaan untuk menyertai kejohanan akan datang. 



Powerman Asia Kejohanan Duathlon - Malaysia 2017 dianjurkan oleh E-Plus Global Sdn Bhd dan dibenarkan oleh Triathlon Gabungan Asia (ASTC), International Powerman Association.

2 ulasan:

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com